Fritidskortet för barn- och ungdomsorganisationer som får organisationsbidrag från MUCF
Här finns information om Fritidskortet för barn- och ungdomsorganisationer som är medlemmar i en riksorganisation som får organisationsbidrag från Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor (MUCF).
Bli en del av Fritidskortet
För att föräldrar och vårdnadshavare ska kunna använda Fritidskortet behöver ni som erbjuder fritidsaktiviteter för barn mellan 8 och 16 år vara anslutna till Fritidskortet.
Föreningar ansöker om att bli anslutna till Fritidskortets register som finns hos Försäkringskassan. Det kostar inget att ansluta en förening. Det är Försäkringskassan som beslutar om en förening kan bli ansluten till Fritidskortet.
Förutsättningar för att delta
För att barn- och ungdomsorganisationer ska bli anslutna till Fritidskortet gäller följande.
- Föreningen måste vara medlem i en riksorganisation som får organisationsbidrag från Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor (MUCF). På MUCF:s webbplats finns information om vilka riksorganisationer som får bidraget.
- Föreningen måste ha ledarledda fritidsaktiviteter för barn i åldern 8 till 16 år. Aktiviteterna ska erbjudas minst sex gånger under en sammanhängande sexmånadersperiod.
Föreningen måste även
- Bedrivit verksamhet i Sverige under en sammanhängande period om minst fem år före den ansöker om att bli ansluten till registret.
- Ha ett svenskt organisationsnummer.
- Upprättat en årsredovisning, ett årsbokslut eller motsvarande sammanställning av räkenskaper och årsmötesprotokoll för närmast föregående räkenskapsår.
Organisationer som har skulder till stat eller kommun och som har överlämnats till Kronofogdemyndigheten, så kallade allmänna mål, kan ej ingå i Fritidskortets register.
Organisationer som är i likvidation eller försatta i konkurs kan ej ingå i Fritidskortets register.
Du som ska ansöka behöver förbereda dig innan du loggar in i tjänsten
Innan ni ansöker om att ansluta till Fritidskortet är det bra att läsa på om vilka förberedelser som behöver göras.
Ta reda på om er riksorganisation har beviljats organisationsbidrag från MUCF. Det är bara föreningar som är anslutna till en sådan riksorganisation som kan bli anslutna till Fritidskortets register.
Ni behöver bestämma hur hantering av betalningar via tjänsten Fritidskortet ska gå till. Till exempel var betalningar från Fritidskortet ska hamna, på organisationens egna bank- eller plusgiro eller via de betaltjänster som ni använder i dag.
Ni ska alltid ange organisationens bank- eller plusgironummer i ansökan. Observera att det numret måste vara registrerat på er organisation eller den riksorganisation ni är medlem i.
Om ni valt att betalningar från Fritidskortet ska gå via en betaltjänst ska ni svara ja på den frågan och även ange betaltjänstens bank- eller plusgironummer.
Information om hur betalningar från Fritidskortet till organisationer går till finns att läsa: Om betalningar
Det här behöver ni förbereda:
- Förbered underlag som visar att du är behörig företrädare för din förening. Underlagen du behöver bifoga i ansökan är
Underlagen du behöver bifoga i ansökan är:
- föreningens stadgar,
- justerat protokoll från senaste årsmötet och
- justerat protokoll från det konstituerande styrelsemötet efter senaste årsmötet.
- Om någon annan än föreningens firmatecknare ansöker måste styrelsen besluta om det. Protokollet från det styrelsemötet måste föreningen i så fall skicka in tillsammans med ansökan. Utöver uppgifterna i protokollet om datum, tid och plats för mötet, vilka som närvarade och vem som var mötesordförande respektive justeringsperson så behöver du bara skicka in den del av protokollet där det står att du är den som ska ansöka.
- Ta reda på vad din förening har för organisationsnummer.
- Ta fram kopia på föreningens senaste årsredovisning, årsbokslut eller motsvarande sammanställning av räkenskaper.
- Ta fram underlag som visar att föreningen har ledarledda fritidsaktiviteter för barn i åldern 8 till 16 år. Aktiviteterna ska erbjudas minst sex gånger under en sammanhängande sexmånadersperiod.
- Förbered underlag som visar att föreningen har haft verksamhet i 5 år. Det kan till exempel vara kopior på verksamhetsberättelser, scheman och föreningsprotokoll. Det kan också vara ett beslut från exempelvis en kommun, myndighet eller riksorganisation om att ni fått bidrag från dem.
- Spara ner filer som pdf, jpg, png eller tiff innan du bifogar dem i e-tjänsten.
Så ansöker du om att föreningen ska bli ansluten till Fritidskortets register
Så här ansöker du om att din förening ska bli ansluten till Fritidskortets register. Tänk på att förbereda de underlag du behöver, eftersom det inte går att spara en påbörjad ansökan.
Logga in i tjänsten hos Försäkringskassan med ditt personliga BankID eller mobila BankID.
https://www.forsakringskassan.se/lank/fritidskortetOm du inte kan ansöka med privat BankID så kan du använda en blankett. Det gäller även om fler än en behörig företrädare behöver signera ansökan.
Pappersblanketterna finns på Försäkringskassans webbplats.
https://www.forsakringskassan.se/myndigheter-och-samarbetspartner/forsakringskassans-arbete-med-fritidskortet/blanketter-for-fritidskortets-registerKom ihåg att spara en kopia på ansökan.
Vid ytterligare frågor
Kontakta Försäkringskassan om du har frågor om vilka underlag du behöver skicka in eller hur du ansöker.
Telefonnummer: 0771-17 90 00
Säg "Fritidskortet" för att komma rätt i talsvaret.
Vardagar kl. 09.00-13.00