Fritidskortet för idrottsföreningar som får statligt LOK-stöd från Riksidrottsförbundet
Här finns information om Fritidskortet för idrottsföreningar som får statligt lokalt aktivitetsstöd (LOK-stöd) från Riksidrottsförbundet.
Bli en del av Fritidskortet
För att föräldrar och vårdnadshavare ska kunna använda Fritidskortet behöver ni som erbjuder fritidsaktiviteter för barn mellan 8 och 16 år vara anslutna till Fritidskortet.
Föreningar ansöker om att bli anslutna till Fritidskortets register som finns hos Försäkringskassan. Det kostar inget att ansluta en förening. Det är Försäkringskassan som beslutar om en förening kan bli ansluten till Fritidskortet.
Förutsättningar för att delta
För att idrottsföreningar ska bli anslutna till Fritidskortet gäller följande:
- Tagit emot statligt lokalt aktivitetsstöd (LOK-stöd) från Riksidrottsförbundet
- Svenskt organisationsnummer och bankgiro- eller plusgironummer.
Du som ska ansöka behöver förbereda dig innan du loggar in i tjänsten
Innan ni ansöker om att ansluta till Fritidskortet är det bra att läsa på om vilka förberedelser din förening behöver göra. Ta reda på om din förening får statligt lokalt aktivitetsstöd (LOK-stöd) från Riksidrottsförbundet eftersom det är ett krav för att idrottsföreningar ska få bli anslutna.
I föreningen behöver ni bestämma hur hantering av betalningar via tjänsten Fritidskortet ska gå till. Till exempel var betalningar från Fritidskortet ska hamna, på föreningens egna bank- eller plusgiro, eller via de betaltjänster som ni använder i dag.
Information om hur betalningar från Fritidskortet till din förening går till finns att läsa: Om betalningar
Det här behöver ni förbereda:
- Ta fram din förenings organisationsnummer.
- Ta redan på föreningens plus- eller bankgiro och var betalningar för Fritidskortet ska gå till. Ni ska alltid ange föreningens bank- eller plusgironummer i ansökan. Observera att det numret måste vara registrerat på er förening eller den riksorganisation ni är medlem i. Om ni valt att betalningar från Fritidskortet ska gå via en betaltjänst ska ni svara ja på den frågan och även ange betaltjänstens bank- eller plusgironummer.
- Förbered underlag som visar att du är behörig företrädare för din förening. Underlagen du behöver bifoga i ansökan är:
- föreningens stadgar,
- justerat protokoll från senaste årsmötet och
- justerat protokoll från det konstituerande styrelsemötet efter senaste årsmötet.
- Om någon annan än föreningens firmatecknare ansöker måste styrelsen besluta om det. Protokollet från det styrelsemötet måste föreningen i så fall skicka in tillsammans med ansökan. Utöver uppgifterna i protokollet om datum, tid och plats för mötet, vilka som närvarade och vem som var mötesordförande respektive justeringsperson så behöver du bara skicka in den del av protokollet där det står att du är den som ska ansöka.
- Spara ner filer i något av följande format: pdf, jpg, png eller tiff innan du bifogar filerna i e-tjänsten.
Så ansöker du om att föreningen ska bli ansluten till Fritidskortets register
Så här ansöker du om att din förening ska bli ansluten till Fritidskortets register. Tänk på att förbereda de underlag du behöver, eftersom det inte går att spara en påbörjad ansökan.
Du loggar in i tjänsten hos Försäkringskassan med ditt personliga BankID eller mobila BankID.
https://www.forsakringskassan.se/lank/fritidskortetOm du inte kan ansöka med privat BankID så kan du använda en blankett. Det gäller även om fler än en behörig företrädare behöver signera ansökan.
Pappersblanketterna finns på Försäkringskassans webbplats.
https://www.forsakringskassan.se/myndigheter-och-samarbetspartner/forsakringskassans-arbete-med-fritidskortet/blanketter-for-fritidskortets-registerKom ihåg att spara en kopia på ansökan.
Vid ytterligare frågor
Kontakta Försäkringskassan om du har frågor om vilka underlag du behöver skicka in eller hur du ansöker.
Telefonnummer: 0771-17 90 00
Säg "Fritidskortet" för att komma rätt i talsvaret.
Vardagar kl. 09.00-13.00