Så fungerar betalningen med Fritidskortet

Tillbaka till föregående sida

Betalningar från Fritidskortet till föreningar

Vilka kan ta emot betalning?

Föreningar och kulturskolor som är med i Fritidskortets register kan ta emot betalningar från Fritidskortet.

Registrera rätt konto

När föreningen ansluter sig till Fritidskortet anger ni ett eller flera bank- eller plusgiron. Dessa används när ni får betalningen från Fritidskortet. Om flera konton är registrerade måste det vara tydligt för vårdnadshavaren vilket konto som ska användas.

När ska betalning göras med Fritidskortet?

Fritidskortet ska användas efter att vårdnadshavaren fått information om att aktiviteten ska betalas och vilket OCR-nummer som ska användas eller vad som ska skrivas i meddelanderutan.

Fritidskortet ska inte användas innan vårdnadshavaren fått ett OCR-nummer eller information om vad som ska skrivas i meddelanderutan från föreningen eller kulturskolan.

Så fungerar betalningen

Vad kan Fritidskortet användas till?

Kortet kan användas för att betala en eller flera fritidsaktiviteter.

Så här går betalningen till

Vårdnadshavaren loggar in på fritidskortet.se, väljer vilket barn som ska använda Fritidskortet, hur mycket som ska betalas med Fritidskortet och slutför betalningen.

Vid betalningen väljer vårdnadshavaren det bank- eller plusgironummer föreningen har angett ska användas för betalning och det OCR nummer du fått från föreningen, eller anger ett meddelande så att föreningen vet vem betalningen tillhör.

Föreningar som är med i Fritidskortet behöver inte ändra sina rutiner för betalningar. Avgifter betalas på samma sätt som tidigare, till exempel via swish, banköverföring, kort, autogiro eller faktura. Föreningen informerar medlemmarna om vilket betalsätt som gäller.

Transaktionen kommer oftast att vara mellan 500 och 2 000 kronor. Föreningen behöver koppla ihop dessa delbetalningar med den avgift som föräldern eller vårdnadshavaren betalar. Informera era medlemmar om att de ska ange OCR-nummer eller vad de ska skriva i meddelanderutan så att ni kan koppla ihop betalningarna.

Transaktionen av delbetalningen görs från Fritidskortet till det bank- eller plusgiro som vårdnadshavaren väljer och som är registrerat och godkänt i Fritidskortets register.

Om föreningen använder ett föreningssystem

Många föreningar och kulturskolor använder ett föreningssystem för att hantera administrationen av medlemskap, fakturering, betalningar och bokföring. Använder föreningen ett föreningssystem som är anslutet till Fritidskortet så loggar ni in där och följer instruktionerna.

Om ni hanterar ekonomin själva eller har ett föreningssystem som inte är anslutet till Fritidskortet

  1. Vårdnadshavaren loggar in på fritidskortet.se.
  2. Väljer barn och belopp.
  3. Väljer föreningens bank- eller plusgiro och anger OCR-nummer eller meddelande. Pengarna betalas ut till föreningens bank- eller plusgiro inom tre bankdagar.

Om avgiften är högre än saldot på kortet behöver vårdnadshavaren göra två betalningar: en med Fritidskortet och en separat.

Tekniska lösningar

Det finns en första teknisk lösning för föreningssystem att ansluta sig till Fritidskortet. Nuvarande lösning gör det möjligt för flera föreningssystem att ansluta sig med mindre justeringar från deras sida, medan vissa föreningssystem behöver göra större anpassningar innan de kan ansluta sig till Fritidskortet.

Samtidigt fortsätter E-hälsomyndigheten i dialog med föreningssystem att vidareutveckla den anslutningslösning som nu finns. I takt med att föreningssystem är anslutna kommer vi publicera den informationen.

Återbetalning

Om hela eller delar av avgiften ska betalas tillbaka

Beloppet återbetalas till Fritidskortet, inte till vårdnadshavaren.

Föreningen behöver:

Kontakta Fritidskortets kundtjänst för att få:

  • Barnets unika OCR-nummer för återbetalning.
  • Bankgironumret som hör till E-hälsomyndigheten.

Om återbetalningen går via ett föreningssystem

Kontakta leverantören. Vissa system kan spara återbetalningsuppgifter.

Obs: Varje återbetalning måste ske med ett unikt OCR-nummer. Det går inte att återbetala flera fritidskort på samma nummer.

Har ni fått en betalning ni inte kan koppla till en medlem?

Kontakta Fritidskortets kundservice:
0771 18 19 18
Ha betalningsinformationen redo.