Lättläst för föräldrar

Tillbaka till föregående sida

Fritidskortet hjälper dig betala för dina barns aktiviteter

Är du förälder och vårdnadshavare
till barn mellan 7 och 16 år?
Då kan du få pengar för att betala
för saker som barnen kan göra på fritiden.
Det kallas Fritidskortet.

Det är inget kort som du har i handen
utan allt finns på internet.
Det är du som får Fritidskortet
och du som måste betala för aktiviteterna.
Det kan inte barnen göra.

Vad kan du använda Fritidskortet till?

Att vara med i en fritids-aktivitet kostar ofta pengar.
På Fritidskortet finns pengar som hjälper dig
att betala sådana avgifter för dina barn.

Du kan använda Fritidskortet för att betala
till föreningar som är anslutna till Fritidskortet.

De kan syssla med till exempel

  • idrott
  • friluftsliv
  • kultur-aktiviteter

Pengarna på Fritidskortet kan du också använda
för att hyra saker som behövs för aktiviteterna.
Men det måste vara saker som är godkända
för Fritidskortet.

Hur använder du Fritidskortet för ett barn?

Börja med att prata med barnet om vilka
aktiviteter som kan vara intressanta.

Då kan du kontakta en eller flera av dem
och berätta att ditt barn vill vara med
i deras aktivitet.

När föreningen säger att ditt barn
kan vara med i aktiviteten
betalar du med Fritidskortet.

Om pengarna på Fritidskortet inte räcker till
kan du behöva lägga till det som saknas.

Om familjen har flera barn
kan du anmäla dem
till samma eller olika aktiviteter.

Vilka får pengar genom Fritidskortet?

Föräldrar som är vårdnadshavare till barn
som fyller 7 till 16 år i år.

Hur mycket pengar får du?

550 kronor per barn varje år.
Om er familj fick bostadsbidrag förra året
får ni 2 500 kronor per barn varje år.

Du kan inte spara pengarna till nästa år.
Inte heller betala för ett barns aktiviteter
med pengar som hör till ett annat barn.